23.10.2014

På med støvlen

















'


På med støvlen i dag var første dag jeg måtte overgive mig og udskifte net-kondiskoen med støvlen! Det var ikke fordi der var mere koldt i morges, end der har været de andre dage. Nej, det var mere at jeg ikke længere kan stå fast, når jeg skal op af de stejle bakker, som er fyldt med is. 

Men det er ved at være længe siden jeg har skrevet sidst, da Emma og jeg har haft efterårsferie (læs: derfor har meget tid gået med at underholde Emma) Vi byggede en drage, da det en dag blæste meget. Men desværre blæste det så meget, at vores drage blæste i stykker - ØV! Vi bagte også rosinboller, lavede stendyr (det er jo ikke muligt, at lave kastaniedyr, når der ikke er kastanier.) og en dag gik vi også på skattejagt med Ulla (dette ses på billederne 2 og 3) I efterårsferien tog jeg også et trænerkursus, som strakte sig over to aftner. Det var et to sproget kursus, så alt skulle oversættes, hvilket gjorde, at det tog dobbelt så lang tid. Niveauet var en del lavere end i Danmark! Men man var klar over, at man var i Grønland, når man som eksempler på kostråd nævnte: Spis ikke så meget spæk og du behøver ikke smage på alle kagerne til kaffemik (og spar på antallet af kaffemikker) Derudover legede vi opvarmnings lege som hundeslædevæddeløb - altså man er i Grønland! Jeg fik et bevis på min deltagelse, som kun var skrevet på grønlandsk, så det er jo godt nok. ;-)

Vi var også til fællesspisning i orienteringsløb. Det sjoveste ved fællesspisning heroppe er, at der er folk som kommer med en stykke hvalspæk og tørrede amasetter (små fisk, som man gnaver af). Der var også primeoverrækkelse fra bymesterskabet. Jeg anede ikke, at jeg havde deltaget i det, men jeg fik en 5. plads i børne løbet, da jeg løb sammen med Emma.

Til fællesspisning sagde Hanne til mig, om jeg ikke ville med en lokal skiber ud og sejle dagen efter. Jeg tog med på turen, for en ting er sikkert, det er altid en oplevelse at sejle heroppe. Men først da vi havde sejlet godt ind i Isfjorden gik det op for mig, at vi var på sæljagt. Der dukkede en sæl op (den første levende sæl, jeg har set heroppe) og skiber begyndte at skyde. Men den slap med livet i behold! Billederne 5-11 er fra denne sejltur. Den var smuk, men også det koldeste jeg længe har oplevet! På billede nummer 6 ses det tydeligt, hvor turkis vandet under isbjergene er, da man kan skimte isen undervandet. Det er virkelig en fortryllende farve.

Derudover har jeg passet katte Nuunu siden den 9. Hendes ejer, grønlandske Ivalo er i Danmark. I dag har jeg bare hygget over ved Nuunu med en god kop te og nogle boljser. Bedst af alt, jeg har fået post!! Det er virkelig noget, som varmer om mit hjerte!! Brev hjemmefra og fra min reserve bedstemor. Glæden er meget stor!!! TAK :-) På det andet sidste billede, ses udsigten fra Ivalos lejlighed, det er også vidunderligt at åbne døren lidt, høre bølgerne ramme kanten mens man bare nyder livet!

Det sidste billede dukkede på på min Facebook her til aften. Det er kun i Grønland, at man finder den slags tilbud. :-)

Håber alt er vel omkring jer, varme tanker til jer! :-)

PS. Jeg har set en masse grønt nordlys. Det er vidunderligt!! Desværre er det forbandet svært at tage billeder af, men jeg må øve mig! 

Ingen kommentarer: